mandag 4. april 2011

Ferie på Fuerteventura 26.03-02.04 2011

Vi har hatt en vidunderlig ferie i Corralejo på Fuerteventura. Corralejo er en sjarmerende liten fiskelandsby, som ligger nord på Fuerteventura. Her er det lite turisme - turismen er størst sør på øyen. Vi skjønner godt at Irene og Kjell har funnet sitt paradis her, langt borte fra masseturismens ståk og bråk. Huset deres ligger i gåavstand fra selve byen, med utsikt ut over havet og ørkenen. Det er forøvrig et kjempeflott hus som ligger i en rekke i et rolig strøk.

Vi kunne ikke vært mere heldig med været. Det har vært sol, sol, sol omtrent hele uken bortsett fra første dagen, som var litt mere overskyet. Men da tok vi en tur i ørkenen - en tur vi gjentok flere ganger. Det har ikke vært et slaraffenliv på den måten, vi har gått mye, syklet og svømt - men også slappet av på den herlige takterrassen.

Her ser vi ut mot gaten

Huset. I sofagruppen til venstre satt vi og slappet av med et liten jägermeister + en kopp kaffe hver morgen. For å holde magen i orden :)

Ute i ørkenen. Dette området har status som nasjonalpark og er fredet, så det er ikke lov å ta med seg noe, hverken steiner eller skjell.

Mil på mil med ørken og ikke ett menneske i sikte!

Vakre, majestetiske dyr!

Forfriskning etter ørkenvandring :)

Så ut som en båt som hadde strandet. Vet ikke egentlig helt hva det var dette...

Utsikt fra takterrassen. Her kan vi skimte veien vi gikk for å komme til ørkenen.

Helena og Irene i ørkenen. Vannflaskene var med :)

Bak meg skimter vi husene der vi hadde gått fra.

Var en del busker og kratt i ørkenen, men innimellom kom vi over disse gule blomstene.

Nydelig utsikt. Fikk en en utrolig ro i kroppen av å gå her!

På Fuerteventura blåser det en del, og det var bare deilig. Hadde det ikke vært for vinden, så hadde det nok blitt for varmt å gå her.

Terapi for kropp og sjel :)

Her var også en del sanddyner. Var bare så deilig å vandre barfot i denne herlige sanden.

Slik lå kamelene og slappet av på stranden når de ikke hadde folk som skulle sitte på seg.

Denne karen virket snill

Jeg syntes Helena gikk vel nærmt...

Skjønn :) Det var en til der, men han gikk vi fort forbi. Han freste til oss hehe

Her fra takterrassen igjen. Vi ser ned mot stranden og de to hotellene som lå der.

Som sagt så var det langt fra et slaraffenliv :) Etter en tur i ørkenen på ca 1 1/2 til 2 timer, var det veldig godt å kjøle seg ned med et bad. Dette bassenget er tilgjengelig for beboerne i boligkomplekset, men vi var omtrent de eneste som brukte det. Ikke verst; ha et svært basseng for oss selv!

Kjente det godt i armene etter å ha svømt noen runder.

Her var vi på "Kyren". Hehe det het vel egentlig El Sombreros, men de hadde restauranten full av små kufigurer. Denne lå ved havnen og hadde utrolig deilig mat. Her spiste vi et par ganger.

Venter på maten

Tror denne het Elfie. En herlig vofs som kom løpende hver gang vi gikk forbi. Han ble eid av et engelsk nabopar av Irene og Kjell. Han ble forlatt som valp, funnet i en hage av en vaktmester. Eierne hadde bare reist fra den. Fatter ikke hva som går av folk!! Var forøvrig masse hunder der. Litt artig at Kanariøyene betyr "hundeøyene". Kommer av latin Insulae canariae, som betyr "Hundeøyene".

En liten vennlig krabat :) Firfisler er et vanlig syn i Spania

Flott kaktus

Her satt vi og spiste lunsj nede ved havnen etter å ha kjøpt båtbilletter til dagen etter... For å komme til øyen måtte vi nemlig ta en liten ferge fra Playa Blanca på Lanzarote til Corralejo. Det var (av alle ting) en Fred. Olsen ferge og den tok ca 15 min. over.

Vi klarte å ødelegge kameraet vårt en av de første dagene. Det datt i gulvet under en "fotosession" :)  Kommer legge ut litt flere bilder når vi har klart å tømme det. Alle disse bildene er tatt med mobilen min.

Stor takk til Irene for en storartet ferie!! Vi har kost oss så mye. Stor takk også til Bo, som gjorde det mulig for oss å kunne dra. Hadde ikke han tilbudt seg å passe vofsene, hadde ikke dette vært mulig. Setter stor pris på deg!! Må også takke mamma og pappa for at dere tok dere så godt av Milo :) Glad i dere!

Jeg har satt igjen joggeskoene  - vi skal nemlig nedover igjen til neste år! :))