onsdag 9. november 2011

Tre blide damer og fire fantastiske tibetanere på tur til Tartu, Estland :-)

Det var jeg Helena, Mona og Irene som bestemte oss for å prøve lykken i det store utland, litt lenger borte utland enn ihvertfall jeg hadde reist til for å stille hunder tidligere. Irene derimot har reist på tur tidligere med Rose, til både Litauen og Latvia, men nå sto altså Estland for tur. Reisen vår startet 0630 fra Flesland fredag, første fly gikk til Riga og så fra Riga til Tallinn. Fra Tallinn tok vi buss, buss-turen varte i 2 1/2 time og den ble ganske så monoton og lang for de eneste svingene var inne i selve byen, når vi kom ut på hovedveien så gikk rett og slett veien bare snorrett fremover mil etter mil. Tilslutt kom vi frem til Tartu. Derifra måtte vi ta taxi til hotellet som lå en 15 minutter unna. Jeg og Irene fant en taxi, men Irene så på den eldre mannen inni og sa, du Helena han der kan sikkert ikke engelsk, men det kunne han :-) En kjempehyggelig eldre mann som kjørte oss både hit og dit på disse dagene vi var der og siste dagen tok han oss til og med med til Gamlebyen på en liten sightseeing før vi måtte ta buss tilbake til flyplassen. Han fikk fortalt oss masse historie om byen og Estland og også litt historie om seg selv. Han var tidligere olympisk mester i femkamp i lag i Roma i 1960. Laget hans fra Estland fikk sølv :-)

Nikita

Shakira med sin nye leke :-)

Hotellet vi hadde fått rom på var nok dessverre en levning fra en svunnen tid, men rommet vårt var helt greit og vi hadde Kingsize bed alle sammen, så vi kunne skikkelig breie oss. Hundene som var med på turen var, Marco, Shakira (helt avrøytet for anledningen), Nikita og Iben. Maten på hotellet.....tja....menyen besto stort sett av PORK i forskjellige varianter mer eller mindre smakløst og ett tonn med poteter til. Men det var jo ikke for maten vi kom. Hotellet var forøvrig fullt av gjester, alle med hund, så det var ganske mye lyd, men må skryte av våre reisevante firbente som bjeffet litt første kvelden, men så godtok de det meste av lyd heldigvis.

Marco og Mona koser                     Nikita poserer

Iben                               Iben med premier

Utstillingen var inne i selv Tartu i et stort messesenter. Første utstillingsdag var vi veldig spente, visste jo at det skulle være 15 påmeldte. Det viste seg å bare være hunder fra Finland, bortsett fra en hund som bare stilte søndagen, den var fra Estland. Første dagen ble det Marco og Ibens dag :-) De ble BIM og BIR og ble begge estisk champion, i tillegg ble Marco Internasjonal champion :-) :-) Mona viste Marco så flott og hun fikk den store skjelven da hun skjønte hva hun og Marco hadde klart :-) Er så stolt av de begge!! Iben ser ut til å elske å vise seg frem så hun feiet avgårde som hun pleier, dommeren valgte tilslutt henne som nr 1, på plassen bak kom en meget vakker finsk tispe. Den ble også nummer to bak Iben dag 2, men da ble den estisk champion siden Iben ble det første dagen, så det var kjekt. Iben fikk BIR og BIM, to cacib og et estisk cert i løpet av helgen:-) Dag to ble Marco tredje beste hanne, men det gjorde ingen verdens ting siden han hadde fått det han trengte dag 1. Av Irene sine tisper var det Nikita som gjorde det best, hun ble 4. beste tispe lørdagen, men ingen plassering søndagen, men med excellent. Shakira fikk også excellent begge dager, men hun var ikke helt i strøk og helt uten pels, så Irene var glad for de to rosa sløyfene. I Estland har de ikke ck, der er det excellent som er ck.

Marco med premier

Marco med pokal (Est.champion)

Vi tre damene har hatt en begivenhetsrik helg på mange måter, masse latter og glede og litt angst da strømmen mørkla hele hotellet lørdag kveld og hele personalet virret rundt og visste ikke hverken ut eller inn. Vi fikk kapret oss ett av de to stearinlysene de hadde på hotellet, så vi hadde litt lys den timen strømmen var vekke :-) Å reise med Air Baltic er også en selsom affære, alt endte bra, men man skal jaggu ha litt ben i nesen og stå litt på for det er ikke bare bare når de vil la det ene buret med hund i stå igjen i Tallinn for det var for liten plass i flyet. Og da diskusjonen mellom flyplasspersonalet og stuerten gikk på estisk,latvisk, russisk eller ihvertfall språk ikke jeg kunne og få kunne engelsk, så var det ikke lett. Men alt endte godt, takk og pris og vi er vel hjemme i Norge, mange erfaringer rikere :-)

Ventetid                             "Dinnertime"

Iben en smule sliten etter seieren den første dagen :-)