mandag 14. april 2014

Tur til København 10.-13.april

Helena og jeg har hatt en alle tiders tur til Danmark. Det ble et minicruise, vi dro torsdag og kom tilbake palmesøndag. Turen var en slags "mimretur" - vi har reist med båten fra Oslo et par ganger før sammen og ønsket å gjenoppleve minnene fra den gangen :) Har dessuten en forkjærlighet for København.
 
 

Her er vi på Flesland før avreise til Oslo :)


Her har båten nettopp lagt fra land. Vi dro med Crown Seaways ned, og Pearl tilbake. Begge turene gikk veldig fint, men det var litt mere bølger på vei hjem, men ikke noe å snakke om egentlig.


På Rådhusplassen i København. Litt grått denne dagen, men såpass tørt at vi slapp paraply.

 
Litt posering....


 
På Strøget.
 
Her trakket vi mye sist vi var på jentetur til København. Måtte jo ta turen denne gangen også :) 



 
Denne gangen ble det også tid til shopping....MASSE shopping hehe. Dette var bare noe av det vi fikk med oss ;-)
 
 
Vi fant en koselig restaurant på Strøget...het noe med royal tror jeg. Var så vågal at vi prøvde sushi. Helena hadde smakt det før, men for meg var det første gangen.


Spiser med pinner og greier...:) Og det smakte godt! Så vi gjentok dette dagen etter.
 
Etter flere timer med shopping, vendte vi tilbake til hotellet. Det lå i ideell avstand til det meste, Imperial hotel het det. Her hvilte vi litt før kveldens besøk i Tivoli. Og ute ble været stadig bedre så da kvelden kom, var det sol!
 
 
7 år siden jeg var her sist, den gangen var vi med jobben. Blir som barn igjen når jeg er her :)

 
Underholdning...

 
Vi hadde bestemt oss at vi skulle utfordre oss selv litt. Så vi skulle prøve den minste berg- og dalbanen (som jeg prøvde sist da jeg var 9 år) og et av pariserhjulene. Egentlig skulle vi ta det største, men det så vi ikke (gjett om jeg var lettet!!) Har ingen bilder fra berg- og dalbanen. Helena skulle ta et av meg da vi satt i vognen, men plutselig begynte vi å kjøre, og mobilen ble bare slengt opp i vesken. Så var det å klamre seg fast og ANGRE! Fytte grisen... Og dette var som sagt den lille berg- og dalbanen. Jeg FATTER ikke de som tør prøve disse andre grusomme apparatene der du sitter med beina løst i luften og blir slynget så høyt opp i luften samtidig som du roterer. Jeg ble svimmel bare av å se opp på de. Vel, tilbake til vår tur... For meg holdt den i massevis og det suget du fikk i magen....grøss! Men vi overlevde :)
 
Så skulle jeg se om jeg taklet det lille pariserhjulet bedre enn sist. Hehe, bildet taler vel for seg ;-)
 

Der oppe var vi!
 

Det kom plutselig en påfugl tassende blant folkemengden


Meg foran den eldste puben i Tivoli
 

Tivoli åpnet dagen før vi kom, og denne kvelden var det rockekonsert. Aner ikke hvem som opptrådde, må ha vært et kjent band for det var smikkfullt av folk.
 
 
Tilbake på Strøget siste dagen i København. Helena på jakt etter solbriller...

 
Nyter litt sol og vakker gatemusikk.


Selfie!
 

På farten igjen. Denne gangen ombord på Pearl Seaways. Her seiler vi fra Danmark
 

Været var ikke så verst som dere kan se
 
 
Om kvelden hadde vi bestilt 3-retters middag i en av båtens mange restauranter. 


Var så mett da vi gikk fra restauranten.... Og etter restauranten gikk turen til baren og deretter dansegulvet....NOT! Hehe Rett i køyen for full avslapping.
 

Synes vi fikk oppleve mye på de få dagene. Dette var den morgenen vi kom inn med båten fra København. Hadde så god tid så da dro vi likegodt til Bjørvika og så på Operaen. Det var nydelig vær, men kaldt.



 

Ingen kommentarer: