tirsdag 11. juni 2013

Hovedutstilling og Rasespesial, Hadeland 08.06-09.06

I helgen var Bo og jeg på dobbeltutstilling på Hadeland Glassverk. Lørdag var det Hovedutstilling og søndagen Rasespesial. Vi dro østover fredagsmorgen, og hadde med oss lille Milla og Sofie. De var så eksemplariske på turen. Vi hadde noen stopp på veien slik at de fikk luftet seg litt, så det gikk over all forventning :) Vi dro fra regn i Bergen og kom til et nydelig sommervær. Thorbjørnrud hotel var et veldig hyggelig og flott hotell, og beliggenheten helt fantastisk! Det lå helt nede ved Randsfjorden, og var omgitt av et stort grøntområde.


Begge bildene er tatt fra hotellrommet

Etter at vi hadde sjekket inn og fått gitt mat til vofsene, dro vi inn til sentrum for å handle litt og spise. Fant oss en nyåpnet restaurant, hvor vi spiste pasta carbonara. Etterpå dro vi til utstillingsområdet hvor vi satte opp teltet vårt. På kvelden satte vi oss utenfor hotellet, og nøt en øl sammen med flere koselige tibbefolk :)


Lørdag var det tidlig opp (kl 6 - snork). Været kunne ikke blitt bedre. Selve utstillingsområdet lå knappe 5 minutter unna hotellet, så vi spaserte bort. Jeg fikk trent litt med Milla, og var rimelig spent og ikke så rent lite nervøs... Er jo alltid litt spennende å gå med nye hunder. Var litt redd for at hun skulle miste halen, for hun liker ikke bråk, men jeg synes det gikk greit. Halen var litt nede da vi gikk inn i ringen, men kom snart på plass igjen. Det hjalp med pølse ;-)  Synes hun var kjempeflink, men dommeren mente hun var for høy på bena, så det ble ingen plassering. Men valpeklassen var stor (7 stk tror jeg det var), så jeg var fornøyd tross alt. Etterpå hadde jeg god tid før jeg skulle inn med Sofie. Var vel over 60 stk som var påmeldt, så ventetiden ble ganske lang ja. Men den ble benyttet til å spise litt og prate med koselige tibbevenner. Sofie fikk forøvrig excellent, men heller ikke hun noe plassering.

Milla og far koser

Etterpå var det raseårsmøte og etter møtet informerte Sheila Thomson (hun som skulle dømme tibben dagen etter) om det nye PRA-genet som er funnet. Mest sannsynlig er det flere typer PRA (iallefall en type til) og dette de har funnet dekker ca 60 %. Det ble presisert at vi burde fortsette å øyenlyse i tillegg til at vi fra juli kan genteste. Testen koster ca 450 kr, så det var ikke så dyrt. Vi kunne også kombinere en bærer med en som var fri - da kan vi produsere nye bærere, men ikke sykdomstilfeller (selv om det også KAN oppstå). Kutter vi ut alle bærere, kan vi ødelegge rasen rett og slett i og med at genmaterialet er så lite.

Det var godt å komme på hotellet og få slappe av litt. På kvelden hadde vi avtale om å grille, så vi var en liten gjeng som dro bort til "Stavangerfolket". Ble en veldig koselig kveld :) Må takke Solbjørg, samboeren hennes, Ursula og Vigdis for at vi fikk komme.

Søndagen ble også en veldig fin dag, men det var litt mere overskyet til tider. Egentlig bedre for hundene, for det ble fort hett inne i teltet. Vi hadde imidlertid inngjerding med slik at de fikk ligge der.

Sofie og Milla
 
De fikk også besøk av Laleh og Timon (fra Tibbehaugen) og Yoggi (fra Lo-Fot-Tibben). Yoggi og Sofie fant tonen - de tok seg like så godt en tur sammen! Var noen som oppdaget Yoggi da han kom ut fra teltet spaserende mot oss. Da jeg skulle bort til teltet og sjekke, så kom Sofie mot meg. Snakker meg om det... Heldigvis at de ikke prøvde å stikke av.

Her er det Timon som koser med "onkel" Bo ;-)
 


 
Denne dagen var det altså Rasespesial, og man kunne vinne masse flotte rosetter. Fikk ingen av de (snufs), men følte jeg vant likevel da Milla gikk hen og ble nr 2 i klassen 4-6 mnd! Hun var helt vill denne dagen, og jeg fikk ikke henne til med det samme, men etter at hun hadde vært på bordet gikk hun sååå fint! Jeg var så stolt. Flott kritikk fikk hun også :) Sofie fikk excellent også denne dagen, og ble nr 4 i sin klasse. Fikk forresten melding fra Latvia der Irene og Mona var. Marco klarte å få certet, så han ble dermed latvisk OG baltisk champion!! Tira fikk cert begge dager, så de har jo gjort det så bra. Er veldig stolt :)

Milla og jeg i ringen søndag
 
Milla på bordet

Hun var så flink og lot dommeren se seg i munnen



God kontakt
 
"NÅ kan jeg vel få litt godt?"

Go'bit må til når man er flink

Flinke Millamor!
  

 
Her vurderer dommeren hvem hun skal plassere
 
Og vi ble nr 2 i klassen 4-6 mnd! :)


Kjempefornøyd gjeng :)

Sofie på bordet
 
Sofie gikk ikke så fint denne dagen, var litt vrang

Men vi fikk da plassering :) Ble 4. beste i åpen klasse

Etter bedømningen var det trekning av lodd. Ble mye latter da Bo vant sminke og jeg vaskepulver...hehe. Vi byttet heldigvis premie. Bo vant forøvrig også en liten radio + en veggklokke. Jeg vant sminke + tørrshampo for hund. Var strålende fornøyd :)

Har altså hatt en fantastisk fin helg, og møtt mange kjekke folk. Må takke alle og gratulerer til alle dere som gjorde det bra :) Takk også til Bo for en fin tur, veldig glad for at du kjørte.

Takk til Line-Louise Wangsvik Haugen og Wenche Kildahl for fine bilder!

Ingen kommentarer: